Ağustos 22, 2025

İTO Başkanı Avdagiç’ten ihracatçı KOBİ’lere kredide “geçmiş performans mekanizması” önerisi

İTO Başkanı Şekib Avdagiç, "Önümüzdeki süreçte ihracata sistemli ve artan katkı veren KOBİ'lere sağlanan kredi takviyelerinin, geçmiş devir performanslarına (past performans mekanizması) nazaran artırılması konusunu gündemimize almamız gerektiğine inanıyoruz" tabirlerini kullandı.

İTO Başkanı Şekib Avdagiç, “Önümüzdeki süreçte ihracata sistemli ve artan katkı veren KOBİ’lere sağlanan kredi dayanaklarının, geçmiş devir performanslarına (past performans mekanizması) nazaran artırılması konusunu gündemimize almamız gerektiğine inanıyoruz” tabirlerini kullandı.

İstanbul Ticaret Odası (İTO) Başkanı Şekib Avdagiç, odanın ağustos ayı meclis toplantısında iş dünyasının gündemini kıymetlendirdi.

Avdagiç, İsrail’in katliam ve bombardımanlara son vermek yerine Gazze Şeridi’ndeki askeri faaliyetlerini genişletme kararını şiddetle kınadıklarını ve yok kararında saydıklarını belirtti. Avdagiç, “Dünyaya adalet ve demokrasi bahşettiklerini söyleyen Batılı ülkeler, Gazze’de soykırım yapmasını, İsrail’in en doğal hakkı görüyorlar. Ne yazık ki dünya ‘baktığını görmeyerek, işittiğini duymayarak, konuştuğunda ise gerçekleri saklıyor” açıklamasında bulundu.

Şekib Avdagiç, Gazze’de bu hafta başı itibariyle açlıktan ölen çocukların sayısının 100’ü geçtiğine, İsrail’in bu çocukları besine ulaşmalarını engelleyerek katlettiğine dikkat çekti.

Avdagiç, 30 Ağustos Zafer Bayramı’nın 103. ve Malazgirt Zaferi’nin 954. yıl dönümünü kutladı. Avdagiç, şunları söyledi: “Milletimizin her türlü zorluğa ve yokluğa karşın ordusuyla bütünleşerek, Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarının öncülüğünde kazandığı bu zafer, inancın ve kararlılığın göstergesidir. Bu istikametiyle de gençlerimize en ince detayına kadar öğretilmesi, ezberletilmesi gerekir. Çünkü bu zafer gençlerimize yokluğun mazeret olmadığını, en büyük silahın irade ve kararlılık olduğunu ispatlayan bir örnektir, yaşanan bir destandır.”

“Çekilen dertlerde ve yaşanan problemlerde en makus geride kaldı”

Avdagiç, meclis üyelerine hitabında Türkiye iktisadının kuvvetli iç ve dış şartlara karşın bugüne kadar başarılı bir direnç sınavı verdiğini kaydetti.

İki yılı aşkın müddettir devam eden sıkı para siyasetinin tesirlerine ve kuvvetli rekabet şartlarına karşın firmaların üretimini ve ihracatını özveriyle sürdürdüklerini belirten Avdagiç, şöyle devam etti: “Çekilen sorunlarda ve yaşanan meselelerde en makûs geride kaldı. Kanaatimizce bu sıkıntı devirde özel kesim, üzerine düşeni ziyadesiyle ve fedakarlıkla yerine getirdi. Bildiğiniz üzere, geldiğimiz noktada dezenflasyonist siyasetlerle iç talep şartlarının zayıflaması, enflasyon gayretine önemli katkı sağladı. Ayrıyeten finansman maliyetlerinde yaşanan nispî düşüşün de gerçek bölüm açısından olumlu bir sürecin başlangıcına işaret ettiğini gözlüyoruz. Şu iki hususu iktisatta olağanlaşma bakımından kıymetli buluyoruz: Talepte dengelenmeyle birlikte enflasyon beklentileri de rölâtif olarak güzelleşti. İkincisi bozulan fiyatlama davranışları, dilek edilen ölçüde olmasa da olağanlaşma yoluna girdi.”

Avdagiç, Türkiye’nin kredi notundaki artışların hem Türk varlıklarına yönelik ilginin hem de ekonomimizin hakikat yolda olduğunun global bir tasdiki niteliğinde olduğunu söz etti. Merkez Bankası’nın 27 Temmuz’da siyaset faizini 300 baz puan düşürerek yüzde 43’e indirmesinin kıymetli bir dönüm noktası olduğunu belirten Şekib Avdagiç, hakikaten TCMB bilgilerinin ticari kredi faizlerinin son iki ayda 550 baz puan civarında düştüğüne işaret ettiğini vurguladı.

Avdagiç, “Önümüzdeki periyotta KOBİ kredilerinden başlamak üzere selektif bazda kredi büyüme limitlerinin de kaldırılmasını bekliyoruz. Böylelikle faiz indiriminin, başka önlemlerle gerçek gayesine ulaşarak, üretimde büyümeye ve ülke kalkınmasına katkı veren bir sürece dönüşeceğine inanıyoruz” görüşünü bildirdi.

KOBİ kredilerinde büyüme hududunun en azından ihracatçı firmalar için yükseltilmesi değil, büsbütün kaldırılması gerektiğini belirten Avdagiç, “Sonuç olarak şu teklifte bulunuyoruz. Önümüzdeki süreçte ihracata sistemli ve artan katkı veren KOBİ’lere sağlanan kredi takviyelerinin, geçmiş devir performanslarına (past performans mekanizması) nazaran artırılması konusunu gündemimize almamız gerektiğine inanıyoruz” sözlerini kullandı.

“Küresel ticarette kaotik devir Türkiye için bir dönüşümün başlangıcı”

Avdagiç, konuşmasında Türkiye ve dünya ekonomisindeki gelişmelere ait değerlendirmelerde bulundu. ABD’de Lider Trump idaresinin, ortalarında AB ve Türkiye’nin bulunduğu ticaret ortaklarından ithal edilen eserlere uygulayacağı yüzde 15 ek gümrük vergisinin de geçen hafta itibariyle uygulamaya girdiğini hatırlatan Avdagiç, “Uygulama kapsamında Türkiye, AB, Japonya ve Güney Kore’den ithal edilen arabalar dahil birçok eser için yüzde 15’lik ek gümrük vergisi alınacak. ABD ile ticaret muahedesi imzalamamış öteki ticaret ortakları için ise yüzde 41’e varan gümrük vergileri getirilecek” değerlendirmesinde bulundu.

Bu durumun daha yüksek vergi oranlarına muhatap olan ülke şirketlerinin, vergi oranı daha düşük ülkelere yatırım yapması istikametindeki eğilimi güçlendirebileceğini kaydeden Avdagiç, devamında şunları söyledi: “Küresel ticarette yaşanan bu kaotik periyodu, konjonktürel olmaktan çok yapısal bir dönüşümün başlangıcı olarak görüyoruz. Korumacılığın baskın tema niteliği giderek daha da güçleniyor. Bir öteki tabirle global iktisadın yeni dinamiklerini korumacılık şekillendirecek. Münasebetiyle korumacılık eğilimlerinin yol açacağı sarsıntılara karşı Türkiye dahil dünya iktisadının şimdiden hazırlık yapması büyük kıymet taşıyor. Bu noktada iki husus başlığı öne çıkıyor: Birinci kademede ve öncelikle yatırım ortamını hızla ve mümkün olan en yüksek düzeyde uygunlaştırmak, bu devrin olmazsa olmaz şartlarının başında geliyor. İkinci olarak, yeniden her fırsatta söz ettiğimiz üzere, Türkiye bu yeni periyotta çok az ülkenin sahip olduğu lojistik ve tedarik potansiyelini gecikmeden hayata geçirmek zorundadır. Bu bahiste hakikat adımlar atıldı. Sözgelimi İstanbul Havalimanı, bugün itibariyle kontaklı uçuşlarda dünyadaki tüm rakiplerini geride bırakmış durumdadır. Ülkemizin tezli ve kararlı bir vizyon dokümanı ortaya koyarak bu başarıyı, deniz ve bilhassa demiryolunda da yakalaması elzemdir. Türkiye, yine şekillenen küresel tedarik zincirinde treni kaçırmamak için, demiryoluyla yük taşımanın hissesini en geç 5 yıl içinde, en az yüzde 30’lar düzeyine çıkarmayı hedeflemelidir. Bunu başardığımız takdirde global iktisatta meydana gelen olumsuz gelişmelerden etkilenmemiz en az düzeyde kalacak, hatta birçok mevzuyu ülkemiz lehine çevirmek mümkün olacaktır.” – İSTANBUL

Kaynak: İhlas Haber Ajansı / İktisat

About The Author